Zakłady znane dzisiaj pod nazwą Alstom powstały w Chorzowie już w 1864 roku jako część ówczesnej Huty Królewskiej. W pierwszych latach zakład zajmował się głównie przetwarzaniem stali na komponenty do torów i taboru kolejowego. Po II wojnie światowej, ze zmienioną już nazwą - Konstal był w tym czasie jedynym producentem tramwajów w Polsce, a z chorzowskich zakładów wyjechało łącznie blisko 7 tys. tramwajów. Zakład do Grupy Alstom został włączony w latach 90. XX wieku i od tego czasu prężnie się rozwija, a w październiku tego roku świętował 160. rocznicę otwarcia.
Jak poinformował w ostatnim czasie Dziennik Zachodni chorzowskie zakłady wzięły udział w kolejnych dużych inwestycjach. Jedną z nich, w której brała udział cała grupa Alstom, była budowa całkowicie nowej sieci metra w stolicy Arabii Saudyjskiej, czyli Rijadzie. W skład nowopowstałej infrastruktury wchodzi 6 linii, 85 stacji i aż 7 zajezdni, a jej długość to 176 kilometrów. Wszystko to ma umożliwiać obsługę nawet 3,6 mln pasażerów dziennie.
Co ciekawe, pociągi do obsługi metra wyprodukowane zostały właśnie w chorzowskich zakładach Alstomu. Łącznie do Arabii Saudyjskiej trafić ma aż 115 pociągów. Całkowity udział grupy Alstom w zamówieniu w Arabii Saudyjskiej ma wartość ponad 1,2 mld euro.
Zamówienie do kraju Bliskiego Wschodu, nie jest jednak jedynym, które realizowane jest przez chorzowskie przedsiębiorstwo. Już kilka tygodni temu informowaliśmy o zamówieniach pochodzących z Niemiec (TUTAJ) oraz Irlandii (TUTAJ), a teraz do tej pokaźnej listy dopisać możemy kolejny kraj, jakim jest Rumunia.
W ostatnim czasie Rumuński Urząd ds. Reformy Kolei (ARF) zaprezentował bowiem pierwszy pociąg regionalny typu Coradia Stream, który został dopuszczony do użytku komercyjnego. Egzemplarz jest pierwszym od 30 lat, nowym pociągiem elektrycznym, który trafił do Rumunii. Łącznie zamówienie opiewać ma na flotę 37 pociągów. Wartość zamówienia wraz z serwisowaniem ich na okres 15 lat wynieść ma 480 mln euro.
Fot. Grupa Alstom
Napisz komentarz
Komentarze