W przestrzeni publicznej pojawiły się doniesienia o “nowych” kosztach dla przedsiębiorców w Chorzowie. Dotyczą one opłat za nośniki reklamowe, takie jak szyldy, banery i tablice informacyjne, jakie znajdują się na elewacjach budynków z zasobów PGM-u.
Decyzja ta spotkała się ze zdecydowanym sprzeciwem. Internet wręcz huczał od niezadowolenia.
“Tyle się pisze o reaktywacji ul.Wolności, tymczasem handlowcy z ul. 3-maja dostają nowe opłaty za szyld nad ich sklepem (…) Czy to jest ta pomoc urzędników?
Dobijają kolejnymi opłatami ledwo dyszących handlowców w naszym mieście. GRATULUJĘ !!!” - komentuje Robert.
“Podatek od ogrodzenia, opłata od szyldu, zus, składka zdrowotna, ciągły wzrost płacy minimalnej-jest za... Jeszcze kilka lat i wszyscy będą robić w zachodnich korporacjach” - napisał Dawid.
“Wszyscy którzy wynajmują lokale z miasta dostali takie życzliwe pisma, my jutro ściągamy niestety wszystkie reklamy... U nas koszt miesięcznie +/-400zl brutto” - zapowiada Adrian.
“Nowa” opłata jednak nie nowa
Inaczej sprawa wygląda, gdy prześwietlimy jedno z takich pism, jakie ostatnio trafiły do osób prowadzących swoje biznesy w Chorzowie. Wysłano je do tych, którzy nie mieli zawartych umów na dzierżawę powierzchni reklamowej, a zgodnie z regulaminem powinni mieć.
Oznacza to, że Zakłąd Komunalny "PGM" Chorzów zwrócił się do przedsiębiorców, korzystających z powyższych zasobów bez zgody i nie płacąc za nie. Takich kontrahentów wytypowano po przeprowadzonej inwentaryzacji.
Jak potwierdził dyrektor PGM Chorzów Tomasz Kaczmarek z rozmowie z Tubą Chorzowa, takich wezwań wysłano w ostatnim czasie około setki. Dodał, że koszty te nie są niczym nowym.
- Opłata jest od 2014 roku i obowiązuje wszystkich - przyznał.
Do dzierżawców zwracano się o zalegalizowanie sprawy lub usunięcie reklamy, doprowadzając przy tym elewację do pierwotnego stanu.
“Umiejscowienie szyldu na nieruchomości w miejscu prowadzenia działalności gospodarczej traktowane jest jako bezpłatna forma informacji wizualnej i nie podlega opłacie, jeżeli jego wymiar nie przekracza 0,5 m2” - przypomina PGM.
W przypadku gdy wymiar ten zostanie przekroczony, obowiązuje opłata w wysokości 42 zł / netto za 1 m2.
Zgodnie z "Regulaminem Szyldów i Reklam", inwestor ubiegający się o zgodę na umieszczenie szyldu lub reklamy na nieruchomości powinien złożyć stosowny wniosek. PGM zaleca przy tym, aby były one dostosowane do charakteru budynku i nie psuły walorów estetycznych miejsca, nie mogą także stanowić dominanty w stosunku do architektury. Dodatkowo nie powinny utrudniać codziennego życia mieszkańcom. Za wszelkie szkody wyrządzone ze względu na niewłaściwe i nieodpowiednie zainstalowanie reklam odpowiada inwestor.
Z regulaminu dowiemy się również, że umieszczanie reklam na nieruchomościach ZK "PGM” bez uzyskania odpowiedniej zgody pociąga za sobą obowiązek zapłaty odszkodowania ze bezumowne korzystanie z zasobów.
Napisz komentarz
Komentarze