Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama

Z chorzowskiego zakładu do stolicy Irlandii. W środę zaprezentowano pociąg X'trapolis!

Koleje Irlandzkie wraz ze spółką Alstom zaprezentowały w środę pierwszy pociąg bateryjny X'trapolis, który wyprodukowany został przez zakład w Chorzowie. Łącznie przez irlandzkiego przewoźnika zamówionych zostało 185 wagonów, a i ta liczba może wzrosnąć!
Z chorzowskiego zakładu do stolicy Irlandii. W środę zaprezentowano pociąg X'trapolis!

13 listopada w irlandzkim Dublinie zaproszeni goście, w tym przedstawiciele władz, Kolei Irlandzkich i mediów, mieli okazję po raz pierwszy wsiąść do jednego z pociągów, które od 2026 roku będą obsługiwać sieć DART+ (Dublin Area Rapid Transit). Nowa flota 37 pociągów elektrycznych i akumulatorowo-elektrycznych pozwoli znacząco wzmocnić jakość obsługi pasażerów w obszarze metropolitalnym Dublina, m.in. poprzez zwiększenie przepustowości sieci kolejowej oraz dostępności pojazdów.

Pięciowagonowy skład, wyprodukowany przez zakład Alstom w Chorzowie, jest jednym ze 185 wagonów: 155 akumulatorowo-elektrycznych i 30 elektrycznych, zamówionych w dwóch transzach przez Koleje Irlandzkie. Umowa ramowa przewiduje możliwość zamówienia łącznie do 750 wagonów w ramach rozwoju programu DART+. Jego celem jest podwojenie przepustowości i potrojenie poziomu elektryfikacji sieci kolejowej w obszarze metropolitalnym Dublina, dzięki czemu kolej stanie się podstawą zrównoważonego transportu w Irlandii.

– Z radością prezentujemy dziś pierwszy pociąg z nowej floty DART+. To kluczowy krok w realizacji naszej wizji zdekarbonizowanej sieci kolejowej. Chcemy, by kolej stała się w Irlandii kręgosłupem zrównoważonego, wzajemnie połączonego systemu transportowego, ułatwiając połączenie ludzi i miejsc. Naszym celem jest zwiększenie jakości życia i dostarczanie w pełni dostępnego systemu transportowego, który jest elastyczny, regularny, szybki, przyjazny, przystępny cenowo, racjonalny w realizacji i niskoemisyjny – powiedział podczas prezentacji pociągu Jim Meade, prezes Kolei Irlandzkich.

Dostawa 185 składów X’trapolis jest największym, najbardziej zrównoważonym i przyjaznym środowisku zamówieniem w historii transportu publicznego w Irlandii. Jego realizacja stanowi kamień milowy w rozwoju Kolei Irlandzkich. Jako pierwsze od wielu lat nowe pociągi na Zielonej Wyspie, wyprodukowane przez chorzowski zakład zastąpią m.in. wysłużone japońskie pojazdy. Będą to też najdłuższe i najbardziej pojemne pociągi w historii irlandzkiej floty – 10-wagonowy skład, złożony z dwóch 5-wagonowych pociągów, pomieści co najmniej 1,1 tys. pasażerów.

– Jesteśmy niezwykle dumni, że zakład w Chorzowie – jedna z największych i najnowocześniejszych fabryk taboru kolejowego w grupie Alstom – realizuje tak ważne dla Irlandii i jej mieszkańców zamówienie. To wyjątkowa dla nas możliwość, aby uczestniczyć w budowie jednej z największych flot bateryjnych w Europie. Wierzymy, że modułowa platforma pociągów podmiejskich X’trapolis będzie przez wiele lat służyć pasażerom w Dublinie i okolicach. We współpracy z Kolejami Irlandzkimi Alstom zaprojektował pojazdy dostosowane do potrzeb programu DART+, co przełoży się na zwiększenie komfortu podróży oraz pełne wykorzystanie potencjału zrównoważonej sieci metropolitalnej – podkreśla Beata Rusinowicz, Dyrektor Zarządzająca Alstom na Polskę, Ukrainę i Kraje Bałtyckie.

Wyprodukowane przez Alstom pociągi dla Kolei Irlandzkich będą oferować pasażerom m.in.:

  • Wygodny dostęp z niskopodłogowymi drzwiami oraz automatycznie chowanym stopniem, z możliwością samodzielnego wejścia z dostosowanych peronów dla osób z ograniczoną mobilnością;
  • Szerokie przejścia między wagonami tworzące otwarte przestrzenie,
  • Liczne udogodnienia dla pasażerów korzystających z wózków inwalidzkich, rodzin z dziećmi oraz rowerzystów, m.in. specjalnie wydzielone przestrzenie,
  • Ulepszone systemy informacji pasażerskiej, w tym wysokiej rozdzielczości wyświetlacze pokładowe z aktualizacjami w czasie rzeczywistym, oświetlenie drzwi oraz dodatkowe funkcje zaprojektowane z myślą o klientach ze specjalnymi potrzebami sensorycznymi, m.in. indukcyjne pętle słuchowe,
  • Zaawansowane systemy monitoringu, pozwalające dodatkowo zwiększyć bezpieczeństwo podróżnych i załogi,

Oprócz floty, Alstom dostarczy Kolejom Irlandzkim szereg usług, w tym wsparcie techniczne, części zamienne w okresie pierwszych 15 lat eksploatacji floty, a także trzy symulatory pociągów służące do szkolenia maszynistów.

Źródło: Alstom / Fot. Iarnród Éireann Irish Rail 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze
Autor komentarza: ObserwatorTreść komentarza: tam jest ruch dwukierunkowy.Data dodania komentarza: 7.03.2025, 19:01Źródło komentarza: Wybudują nowy wiadukt na ul. Nowej. Prace ruszą w maju i potrwają półtora rokuAutor komentarza: SepTreść komentarza: Przy hotelu był wypadek a dokładniej na skrzyżowaniu z ul.Dąbrowskiego.Urząd Skarbowy jest 500m dalej.Data dodania komentarza: 7.03.2025, 16:38Źródło komentarza: Uciekał po kolizji, doprowadził do kolejnej. Jedna osoba w szpitalu J Autor komentarza: Tuba ChorzowaTreść komentarza: Uwaga! Do końca tygodnia (09.03.2025) na hasło "Tuba Chorzowa" otrzymacie 20% zniżki na wszystkie zapiexy w TODOJUTRA w Chorzowie (ul. Wolności 43).Data dodania komentarza: 5.03.2025, 13:24Źródło komentarza: “Trzeba mieć smaczny produkt, dobry plan i życzliwych ludzi wokół siebie”Autor komentarza: prezesTreść komentarza: Niech Michałek popatrzy na Morawieckiego.Morawiecki da 100 milionów Nawrocki też i stadion stoi, a Chorzów się wali!Taczka już przygotowana.Data dodania komentarza: 27.02.2025, 20:31Źródło komentarza: Kolejny przedstawiciel PiS-u uzupełnia prezydium chorzowskiej rady miastaAutor komentarza: chTreść komentarza: Co w końcu się liczy w meczu ? Bo to była żenada . A tu marzy się stadion jakim kosztem -kosztem mieszkańcówData dodania komentarza: 25.02.2025, 13:59Źródło komentarza: Mecz Mistrzów: rekord frekwencji, tetris na murawie i awantura o raceAutor komentarza: JoTreść komentarza: Kto by sie spodziewoł? Żodyn. Data dodania komentarza: 30.01.2025, 16:09Źródło komentarza: Szymon Michałek dogadał się z PiS-em. “Dlaczego tak długo to trwało?”
Reklama
Reklama