Linia kolejowa nr 131 to jedno z najdłuższych tego typu połączeń w Polsce, obsługiwane przez PKP PLK. Jej pełna długość wynosi 493,472 km, a swój bieg rozpoczyna właśnie w Chorzowie Batorym.
W marcu 2022 r. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły prace związane z rekordowymi inwestycjami na odcinku linii od Chorzowa Batorego do Nakła Śląskiego.
W ramach inwestycji w naszym mieście zmieniono całkowicie przebieg ul. Strzelców Bytomskich. Aktualnie zamiast przejazdu kolejowego powstało tam rondo im. Andrzeja Sorichty, a aby przejechać na drugą stronę torów, trzeba udać się pod nowo wybudowany wiadukt. To również w tych okolicach powstał całkiem nowy przystanek Chorzów Uniwersytet.
Prace remontowe w Chorzowie skupione były również wokół ulicy Floriańskiej, gdzie przebudowany został inny wiadukt kolejowy. Dzięki temu udało się poszerzyć jezdnię na tyle, aby ruch toczył się tam jednocześnie w dwóch kierunkach, a nie jak dotychczas naprzemiennie. Modernizacji uległa również pobliska stacja Chorzów Miasto, do której będzie się dało dostać właśnie z przejścia pod wiaduktem. Aktualnie prace trwają jeszcze na stacji Chorzów Stary.
Inwestycje podobne do tych z naszego miasta toczyły się również w Bytomiu, gdzie m.in. wyremontowano halę peronową czy Radzionkowie, gdzie prace toczyły się w okolicy stacji kolejowej oraz przystanku Radzionków Rojca.
W tym czasie zapewniona została komunikacja zastępcza. Po prawie trzech latach proces ten dobiega jednak końca, a PKP PLK podały, kiedy na trasę powrócą pociągi z pasażerami. Odbędzie się to 15 grudnia 2024 r. wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy. Dzięki temu, podróżni z Chorzowa będą mogli dojechać do Tarnowskich Gór.
Zadanie „Prace na linii kolejowej nr 131 na odcinku Chorzów Batory - Nakło Śląskie” w ramach projektu „Prace na linii kolejowej C-E 65 na odc. Chorzów Batory - Tarnowskie Góry - Karsznice - Inowrocław - Bydgoszcz - Maksymilianowo” ma kosztować 1,2 mld zł netto.
Zdjęcie: Koleje Śląskie
Napisz komentarz
Komentarze