Pięć lat temu w życie weszła ustawa o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. Ma ona na celu poprawę warunków życia i funkcjonowania obywateli ze szczególnymi potrzebami, którzy są narażeni na marginalizację lub dyskryminację m.in. ze względu na niepełnosprawność czy obniżony poziom sprawności z powodu wieku lub choroby. Rozwiązania przewidziane w projekcie ustawy realizują zapisy Konwencji ONZ o prawach osób niepełnosprawnych, zobowiązujące do zapewnienia takim osobom na równi z innymi obywatelami dostępu do różnych obiektów.
Jakie działania już podjęto i co jeszcze można zrobić? O tym debatowali w ZUS
W środę, 11 września, w chorzowskim Oddziale ZUS odbyła się 11. konferencja regionalna pn. "Dostępność dziś i jutro" współorganizowana przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych, Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz Bank Gospodarstwa Krajowego. W wydarzeniu tym udział wzięli przedstawiciele rządu, instytucji i organizacji pozarządowych, którzy wymienili się swoimi doświadczenia na temat dostępności.
- Dostępność to jest zapewnienie takich warunków, by klient, który ma różne potrzeby czy też ograniczenia, mógł swoją sprawę skutecznie załatwić. My jako Zakład Ubezpieczeń Społecznych tak naprawdę jesteśmy instytucją, która ma służyć obywatelom, a obywatel, który przychodzi do ZUS lub wchodzi na jego stronę internetową powinien czuć się komfortowo. Głównie chodzi nam o to, żeby nasi klienci, zarówno stacjonarnie, jak i online, mogli przy jednej wizycie sprawę załatwić i być zadowolonym z jakości świadczonych usług. Myślę, że dość dobrze nam się to udaje - mówił Mariusz Jedynak, wiceprezes ZUS.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych, który obsługuje blisko 8 mln emerytów i rencistów, jest znakomitym przykładem tego, w jaki sposób zadbać o komfort osób ze szczególnymi potrzebami. Pętle indukcyjne, aparaty wzmacniające głos, lupy powiększające, oznakowania w języku Braille'a, wideorozmowy w języku migowym, automatyczne drzwi, miejsca parkingowe dla osób z niepełnosprawnościami czy kontrastowa wersja strony internetowej dla osób niedowidzących - to tylko niektóre z udogodnień, które sprawiają, że ZUS jest jednym z najnowocześniejszych i najlepiej dostosowanych dla klientów urzędów w Polsce.
- Dostępność jest prawem każdego z nas. Jeśli nie zachowamy dostępności zarówno w tym wymiarze architektonicznym, cyfrowym, jak i informacyjno-komunikacyjnym, to ograniczamy swobodę oraz możliwość korzystania z podstawowych praw obywatelskich wszystkich osób, a w szczególności osób z niepełnosprawnościami, które w pewien sposób je ograniczają - podkreślał dr Krzysztof Czechowski, koordynator ds. dostępności ZUS.
Podczas konferencji, która została podzielone na dwie części, paneliści mieli okazję podyskutować na temat dostępności w perspektywie możliwości, dokonań i potrzeb, jak również oczekiwań przyszłości.
- To wydarzenie jest dla mnie pewnego rodzaju forum wymiany dobrych doświadczeń i możliwością pokazania jak skutecznie rozumiemy ustawę z 2019 roku. Był taki okres, przez pierwsze dwa-trzy lata, w którym mówiliśmy czego ta ustawa wymaga od instytucji czy samorządów, ale mało mówiliśmy o tym, jakie są osiągnięcia. Ideą cyklu naszych konferencji jest skupienie się po pierwsze na tym, co już osiągnęliśmy i jak wpłynęło to na jakość życia osób ze szczególnymi potrzebami, a z drugiej strony zwracamy uwagę na kolejne potrzeby, jak należy rozwijać dostępność, żeby była jeszcze bardziej skuteczna. Myślę, że dzisiejsze panele pokażą, jak 5 lat funkcjonowania dostępności w sposób bardzo istotny zmieniły jakość życia osób ze szczególnymi potrzebami - podsumował Mariusz Jedynak, wiceprezes ZUS.
Napisz komentarz
Komentarze