Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
Reklama
poniedziałek, 15 grudnia 2025 13:03
Reklama Baner reklamowy
ReklamaBudowa i remont na Ceneo

Kolej Linowa Elka powróci do kursowania po trójkącie

Właśnie ogłoszono przetarg na zaprojektowanie i wybudowanie stacji oraz trzeciej linii Kolei Linowej Elki w Parku Śląskim. Trasa będzie przebiegać od stacji Planetarium do Stadionu Śląskiego, tym samym Elka powróci do kursowania w dawnym kształcie.
Kolej Linowa Elka powróci do kursowania po trójkącie

Fundusze na tę wyczekiwaną przez mieszkańców całej aglomeracji inwestycję zostały zabezpieczone w wieloletnim planie finansowym województwa śląskiego. Zgodnie z założeniami trzecia nitka Elki powinna zostać oddana do użytku już pod koniec 2024 r

– Przywracamy historię w Parku Śląskim. To bardzo ważna inwestycja, którą zapowiadaliśmy w tej kadencji. Przede wszystkim Park Śląski zyska niesamowicie na atrakcyjności – mówi Jakub Chełstowski, marszałek województwa śląskiego. – Pierwsza nitka Elki jest szalenie oblegana co roku. Druga trasa ma zostać oddana już jesienią, a całości dopełni trzecia linia, która powinna zostać wykonana już w przyszłym roku – dodaje.  

Tymczasem prace związane z budową drugiej linii Elki ze stacji Wesołe Miasteczko do Planetarium Śląskiego nabrały tempa. Trwa etap wznoszenia murów oraz montaż pierwszych podpór. 

Budowany drugi odcinek będzie mierzył 1840 metrów, a podróż kolejką  zajmie od 15 do 20 minut w jedną stronę. Z góry będzie można obserwować Śląski Ogród Zoologiczny, podróżujący przejadą malowniczą trasą nad wybiegami dla zwierząt oraz Doliną Dinozaurów. Stacja przesiadkowa zlokalizowana będzie przy Wesołym Miasteczku. Druga nitka „Elki” wyposażona zostanie w 30 czteroosobowych otwartych kanap i 15 gondoli. 

Z kolei trzecia linia od Planetarium Śląskiego do Stadionu Śląskiego ma mieć długość około 1750 metrów, będzie obsługiwana przez 20 kanap i 10 gondoli. W ciągu godziny będzie w stanie przewieźć 750 osób. 

„Elka” przed laty posiadała aż trzy trasy na planie trójkąta. Przejazd trasą o długości niemal sześciu kilometrów zajmował około godziny. Kolejka w tej formie działała do sezonu 2005 r., kiedy wyłączono z eksploatacji odcinek od Wesołego Miasteczka do Planetarium Śląskiego. W kwietniu 2006 roku po raz pierwszy nie uruchomiono Elki na całej dotychczasowej trasie. Powodem był zły stan techniczny obiektu, a przerwa w działaniu kolejki linowej trwała od 2006 do 2013 roku. Po odbudowie kolejki w 2013 roku do użytku wrócił jednak tylko jeden odcinek. Marszałek Jakub Chełstowski wielokrotnie zaznaczał, że docelowo planowane jest odtworzenie Kolei Linowej Elki w pełnym wymiarze i dawnym układzie trzech odcinków. I teraz to właśnie się dzieje.

źródło: Informacja prasowa


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Ostatnie komentarze

Autor komentarza: slazakTreść komentarza: Az wstyd tu mieszkać. Kiedyś byłem dumny z tego...Data dodania komentarza: 14.12.2025, 06:02Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: TurTreść komentarza: Po co przejscie skoro tramwajem nie można nigdzie pojechać. Jestem ciekaw kiedy zawiąże się wreszcie inicjatywa odwołania michasia i jego rady.Data dodania komentarza: 13.12.2025, 14:43Źródło komentarza: Przejście podziemne dla pieszych pod ulicą Katowicką w końcu zostało otwarte!Autor komentarza: icekTreść komentarza: Chyba Redakcja o czymść zapomniała. Jeśli macie 400 mln długu to największym kosztem są odsetki od tego długu, szacuję 20 mln rocznie (5%).Data dodania komentarza: 13.12.2025, 12:57Źródło komentarza: Budżet Chorzowa 2026: historyczne dochody, rekordowy deficyt. Oto lista najważniejszych wydatków inwestycyjnychAutor komentarza: Synek z CwajkiTreść komentarza: Tylko że miasta ościenne nie są zainteresowane sfinansowaniem remontu albo odbudowy estakady. Ta sytuacja doskonale pokazuje impotencję metropolii. Problem estakady to właściwie nie jest problem Chorzowa, ale Bytomia i Katowic. To jest problem całej Metropolii, która umywa ręce i mówi, że nie da pieniędzy. Jeżeli nie zjednoczymy się w jedno miasto, to rozrobnieni upadniemy.Data dodania komentarza: 12.12.2025, 19:20Źródło komentarza: Maciej Franta: "W innej sytuacji nikt by nie przetestował zamknięcia estakady"Autor komentarza: RepRezentantTreść komentarza: Wszystko jasne, mieszkańcy którzy żyją na krechę wybrali sobie prezydenta, który wybuduje kolejny stadion na krechę XD ten cały Chorzów nadaję się tylko do utylizacji, straszna bieda umysłowa u WasData dodania komentarza: 12.12.2025, 10:54Źródło komentarza: Wiemy już, gdzie mieszka najwięcej dłużników. Jak w zestawieniu wypadli chorzowianie?Autor komentarza: kibicTreść komentarza: W prawdzie kibole go wybrali ,ale co oni na to.Może by ten z Radzionkowa zapytał by mieszkańców.Robi wszystko by go odwołać.Data dodania komentarza: 11.12.2025, 20:28Źródło komentarza: Stadion w zamian za przyłączenie Chorzowa do Katowic? “Prezydent mówił, że byłby w stanie to zrobić”
Reklama
Reklama
Reklama