AKTUALNOŚCIMiastoSportRozrywkaNaukaTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyGłos RadnegoSesje Rady MiastaWładze MiastaWybory

Metropolia przyjazna rowerom

Miasto

230 służbowych rowerów elektrycznych - dla wszystkich urzędów miast i gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii oraz - oczywiście - dla Urzędu Metropolitalnego.  Dziś na Stadionie Śląskim w Chorzowie zainaugurowano program „Rowerem lub na kole - do pracy, w pracy, z pracy”.

Galeria zdjęć


- To kolejny krok na drodze do realizacji koncepcji „Roweru metropolitalnego” - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii. - Nie można myśleć o nowoczesnym i ekologicznym transporcie miejskim bez roweru, który jest jego integralną częścią. Dlatego postanowiliśmy uczynić rower „oficjalnym” środkiem komunikacji dla urzędników. W planach mamy także przekazanie rowerów służbom mundurowym, m.in. straży miejskiej - dodaje przewodniczący GZM.

Zakup 230 rowerów elektrycznych, z przeznaczeniem dla pracowników urzędów miast i gmin, w tym dla Urzędu Metropolitalnego, jest wynikiem konsekwentnego działania GZM, zmierzającego do realizacji koncepcji „Roweru metropolitalnego”, która zakłada uczynienie z roweru równorzędnego środka transportu w całym systemie metropolitalnej mobilności.

- Chcemy sprawić, aby rower zaczął być postrzegany jako równoprawny środek transportu miejskiego, a nawet - w pewnych sytuacjach - mający przewagę nad innymi środkami komunikacji - mówi Karolina Wadowska, członek zarządu GZM. Zaczynamy od siebie i chcemy wyposażyć 41 gmin Metropolii w miejskie rowery elektryczne, które będą stanowiły służbowy środek transportu, służący do poruszania się na terenie gmin. Badania pokazują, że do pokonywania dystansu do 5 kilometrów, od drzwi do drzwi, nie ma szybszego i lepszego środka transportu niż rower. My chcemy wyposażyć urzędników w rowery wspomagane elektrycznie, a to znacząco wydłuży optymalny dystans podróży rowerem i poprawi jej komfort - dodaje Karolina Wadowska.

Każdy urząd miasta i gminy otrzyma po trzy rowery. - Mamy także nadzieję, że metropolitalni urzędnicy na rowerach - oprócz tego, że szybciej załatwią służbowe sprawy - to łatwiej dostrzegą problemy rowerzystów w miastach Metropolii - mówi Kazimierz Karolczak, przewodniczący GZM. - Planujemy także przekazanie jednośladów policji oraz straży miejskiej. Trwają rozmowy nad rozwiązaniem kwestii formalno-prawnych, dotyczących takiego przekazania - dodaje przewodniczący Kazimierz Karolczak.

Program „Rowerem lub na kole - do pracy, w pracy, z pracy”, zainicjowany przez GZM, ma szanse realnie wpłynąć na zmianę nawyków transportowych mieszkańców Metropolii. Rower ma szanse stać się środkiem transportu pierwszego wyboru w drodze do pracy, do szkoły, ale także do kina, czy restauracji.

Metropolitalne myślenie o rowerach nie kończy się jednak na ich zakupie dla urzędników. Na Stadionie Śląskim zaprezentowano dziś także, szeroko konsultowany społecznie, „Wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych”. - Połączenie wszystkich gmin Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii zintegrowanym systemem tras rowerowych, zbudowanie tych tras zgodnie z najnowocześniejszymi standardami, koordynacja inwestycji infrastrukturalnych poszczególnych gmin - to gigantyczne zadanie z uwagi na skalę, obszar i koszty realizacji - mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Metropolii GZM. - Jesteśmy na początku tej drogi.

„Wstępny projekt studium systemu tras metropolitalnych” przedstawia proponowany przebieg tras rowerowych, wyznaczonych tak, aby spięły całą Metropolię, tworząc spójną całość, ale także wpisały się w projekty ponadregionalne. Wymaga to ścisłej współpracy, koordynacji i ogromnych nakładów finansowych. Przypomnijmy, że wybudowanie jednego kilometra  drogi rowerowej, według nowoczesnych standardów, kosztuje ok. miliona złotych. - Aby podołać takim finansowym wyzwaniom musimy działać wspólnie z gminami – mówi Karolina Wadowska, członek zarządu Metropolii GZM. - Liczymy na to, że uda się namówić gminy do przeznaczenia środków z przyszłorocznego Funduszu Solidarności właśnie na ten cel, na budowę fragmentów dróg rowerowych, które będą łączyły trasy już istniejące w poszczególnych gminach - dodaje Karolina Wadowska.

Przebieg dróg rowerowych, zapewniający ciągłość i bezpieczeństwo przejazdów pomiędzy gminami i miastami Metropolii, to kolejne z założeń koncepcji „Roweru metropolitalnego”. Zawiera się w niej także ujednolicenie wytycznych dla gmin w zakresie budowy infrastruktury rowerowej. A ostatnim jej etapem będzie stworzenie metropolitalnego systemu wypożyczalni rowerów.

Zwieńczeniem spotkania na Stadionie Śląskim był Wielki Wyścig Samorządowców. Prezydenci, burmistrzowie, wójtowie i oficerowie rowerowi metropolitalnych gmin wsiedli na rowery elektryczne i wystartowali w symbolicznym wyścigu - nie o puchary i medale, choć te także były - ale o nowoczesny i ekologiczny transport metropolitalny, którego integralną częścią jest rower. W samorządowej rywalizacji zwyciężył Rafał Piech, prezydent Siemianowic Śląskich, drugie miejsce zajął Stanisław Korman, zastępca prezydenta Świętochłowic, trzecie miejsce na podium przypadło Pawłowi Kłykowi, przedstawicielowi gminy Bojszowy.

 

Źródło: materiały prasowe

Tomasz Breguła

Udostępnij:


Górnośląsko-Zagłębiowska Metropoliarowery miejskieStadion ŚląskiChorzówŚląsk

Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

REKLAMA

KALENDARZ WYDARZEŃ

15
Sobota
Grudzień 2018
Grudzień
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
2627282930
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
123456
imieniny:
Celiny, Ireneusza, Niny