Zakłady znane dzisiaj pod nazwą Alstom powstały w Chorzowie już w 1864 roku jako część ówczesnej Huty Królewskiej. W pierwszych latach zakład zajmował się głównie przetwarzaniem stali na komponenty do torów i taboru kolejowego. Po II wojnie światowej, ze zmienioną już nazwą - Konstal był wtedy jedynym producentem tramwajów w Polsce, a z chorzowskich zakładów wyjechało łącznie blisko 7 tys. tramwajów.
Zakład do Grupy Alstom został włączony w latach 90. XX wieku i od tego czasu prężnie się rozwija, a w październiku tego roku świętował 160. rocznicę otwarcia.
W ostatnim czasie portal branżowy Rynek Kolejowy ogłosił, że chorzowski zakład zostanie powiększony. Możliwości produkcyjne, które już teraz wynoszą 110 tys. metrów kwadratowych, wzrosną nawet o kolejne 3 tys. m kw.
Potrzeba rozbudowy pojawiła się m.in. dzięki zamówieniu złożonemu przez Landesanstalt Schienenfahrzeuge Baden-Württemberg – SFBW (organizator tamtejszego lokalnego transportu publicznego), które będzie realizowane właśnie w Chorzowie.
- Dzięki takim inwestycjom pojawiają się nowe możliwości. I tu właśnie mamy przykład projektu dla Badenii i Wirtembergii, czyli piętrowych wagonów. To jest coś, przez co nabieramy dużo doświadczenia i kompetencji, a wtedy o wiele łatwiej będzie można alokować tego typu produkty, tutaj w Chorzowie – powiedział cytowany przez Portal Kolejowy dyrektor zarządzający fabryki Alstom Chorzów, Ireneusz Kret.
Land Badenia-Wirtembergia zamówił łącznie aż 130 piętrowych zespołów trakcyjnych Coradia Max, a Alstom ma zająć się również utrzymaniem pojazdów przez kolejne 30 lat.
Na początku listopada 2024 r. pierwszy skład wyjechał z chorzowskiej fabryki do Niemiec, gdzie aktualnie przechodzi testy. Kontrakt z niemieckim landem wart ma być 2,5 miliarda euro.
Źródło: Rynek Kolejowey / Grupa Alstom
Fot. press release Alstom
Komentarze
Zostaw komentarz