AKTUALNOŚCIMiastoSportRozrywkaInneTurystykaNa SygnaleKącik PrasowyKulturaPrzetargi i komunikatyWyboryChorzowskie KomentarzeKontakt24

Nordic walking - marsz dla każdego

Kontakt24

Całoroczny trening uprawiany niezależnie od wieku, masy ciała i kondycji. Skandynawski marsz można uprawiać niemal wszędzie i o każdej porze roku. Indywidualnie, w grupie, w parach.

W  latach  20 -tych  XX wieku w Finlandii, kraju narciarstwa biegowego, pierwszy raz zastosowano marsz z kijkami do całorocznego treningu. Marsz z Półwyspu Skandynawskiego  jest pokonywaniem odległości przy pomocy dwóch kijków, które stanowią podporę z obu stron ciała.

Nad zwykłym marszem ma tę przewagę, że angażuje zdecydowanie więcej  grup  mięśni, co prowadzi do ich rozwoju i wzmocnienia.

Marsz z kijkami może być uprawiany w różnych miejscach: w lesie, w parku miejskim, na plaży. Kije są bardzo pomocne podczas górskich wędrówek, ułatwiają pokonywanie wzniesień, zapewniają bezpieczeństwo podczas schodzenia po skalnym rumoszu.

W mieście wybieramy mniej zatłoczone ulice. Użycie kijków na nierównej lub oblodzonej nawierzchni  może zapobiec upadkom. Nawierzchnie chorzowskich jezdni, chodników bywają nierówne.

 Wystarczy chwila nieuwagi...

Po deszczu  bywa ślisko, opadłe z drzew jesienne liście, zwłaszcza oblodzone, zaśnieżone chodniki zimą - wtedy kije do nordic walking  ratują przed kontuzją.

Zapamiętaj: kije stanowią podporę stawów, obciążenie ich podczas nordic walking jest znacznie mniejsze niż podczas zwykłego przemieszczania się.Nordic walking jest zalecany osobom otyłym, nie pogarsza stanu obolałych stawów - zwłaszcza kolanowych.

 Trening nordic walking:

  • rozwija siłę i wytrzymałość ramion,
  • wzmacnia mięśnie brzucha,
  • redukuje nacisk na piszczele, kolana i plecy,
  • kije dają oparcie dla pasa barkowego i stawów biodrowych,
  • podczas marszu  z kijkami spala się o połowę więcej kalorii niż podczas chodu bez wspomagania.

Trening nordic walking pozwala osiągać wymierne korzyści zdrowotne:

  •  usprawnia układ oddechowy.Podczas intensywnego marszu z kijkami zwiększa się o ok. 30%  ilość pobranego powietrza,
  •  mózg otrzymuje zwiększoną  dawkę tlenu, polepsza się wtedy koncentracja i pamięć,
  •  poprawia pracę serca, zapobiega odkładaniu się w świetle tętnic i żył nierozpuszczalnych związków,
  •  we krwi wzrasta stężenie endorfin, które powodują przypływ energii, wtedy optymistycznie postrzegamy rzeczywistość,
  •  następuje obniżenie stężenia hormonów towarzyszących stresowi,
  • układ odpornościowy szybciej i sprawniej reaguje na infekcje i inwazje chorobotwórczych wirusów, bakterii pasożytów.

Aktywność fizyczna, a odporność

Żadne lekarstwo na świecie nie uczyni dla układu odpornościowego człowieka tyle, co aktywność fizyczna.

Jeżeli regularnie uprawiasz nordic walking we krwi wzrasta liczba komórek gotowych niszczyć komórki zainfekowane przez  drobnoustroje chorobotwórcze. Jeżeli mimo to dojdzie do infekcji, jej objawy będą bez porównania łagodniejsze i szybciej nastąpi powrót do zdrowia.

Trening z kijkami rozwija muskulaturę szczególnie kończyn dolnych, ramion, wzmacniają się mięśnie odpowiedzialne za

utrzymanie prawidłowej postawy ciała.

Regularny trening znosi  bolesny stan napięcia występującego w obrębie pasa barkowego. Chroni i usprawnia stawy.

Nierzadko słyszy się narzekania na ból pleców. Najczęściej są one spowodowane nieprawidłową postawą ciała. Podczas marszu równocześnie wprawiamy w naprzemienny ruch i nogi i ramiona. Mięśnie kręgosłupa muszą nieustannie podtrzymywać ciało w pięknie wyprostowanej postawie. Wzmacniają  się wtedy  mięśnie brzucha, pleców, ramion i pasa barkowego. Regularny trening zapobiega powstawaniu w obrębie narządu ruchu różnych zwyrodnień, łagodzi dolegliwości.

Co jest potrzebne

Po pierwsze: wyrobić w sobie silną motywację, pojawi się wtedy chęć  regularnego treningu.

Po drugie: znaleźć miejsce, gdzie zorganizowane są zajęcia z trenerem. Doradzi w sprawie zakupu kijków, stosownej odzieży, butów.

Każdy trening zaczyna się od serii ćwiczeń, które łagodnie i skutecznie przygotują ciało do wysiłku. Potem nauczymy  się wszystkiego o przygotowaniu kijków do marszu ( regulacja długości), o postawie wyjściowej i w drogę...

 

Nordic walking  trenowany może być  w grupie, można indywidualnie. Atrakcyjnie jest w parach, wtedy silna motywacja nastąpi w naturalny sposób. W czasie marszu możliwa jest  rozmowa. O mnie, o Tobie i o nas.

Lato, początek złotej jesieni, u progu zimy -  nie traćmy zapału. Systematyczny trening gwarantuje utrzymanie dobrej kondycji psychofizycznej.

Często, przemierzając chorzowskie ulice widzę seniorki z niedomogą narządu ruchu, w różnym stopniu zaawansowania. W stanie przewlekłym potrzebna jest interwencją chirurgiczna, po niej zabiegi rehabilitacyjne, jedno i drugie nie zawsze z dobrym skutkiem. Można tego uniknąć poprzez stałą aktywność fizyczną i stosowanie zrównoważonej diety.

Napisz do autorki: wandaskw@gmail.com

Wanda Sułkowska-Kwapisz

Udostępnij:


Komentarze

Brak komentarzy...

Zostaw komentarz


POLECANE FIRMY

AKTUALNOŚCI

KALENDARZ WYDARZEŃ

19
Sobota
Czerwiec 2021
Czerwiec
Po Wt Śr Cz Pt So Nd
31
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
1234
imieniny:
Gerwazego, Protazego, Sylwii

Werwa Sport